środa, 21 listopada 2012

Chleb razowy na żytnim zakwasie

Kto lubi chlebek na zakwasie? Ja niedawno odważyłam się na upieczenie swojego pierwszego chleba. Początkowo na drożdżach, teraz szaleje z zakwasem- dla tych co by chcieli, a wciąż się boją, że im nie wyjdzie- zachęcam- warto, a smak jest nie do opisania!
Od kilku tygodni chlebek na zakwasie jest u mnie cały czas ;)
Jeśli zastanawiacie się jak zrobić zakwas odsyłam na stronę:
http://www.mojewypieki.com/przepis/zakwas

Ja wszystko przeczytałam i zrozumiałam więc myślę, że i Ty sobie poradzisz ;) Powodzenia!




Składniki:
·         400 g zakwasu żytniego
·         50 ml mleka
·         100 ml wody
 ( ilość wody zależy od gęstości zakwasu, więc wodę należy ostrożnie dodawać, żeby nie przesadzić)!
·         100 g maki żytniej  razowej
·         300 g mąki pszennej 
·         pół łyżki soli
·         pół łyżeczki cukru
·         10 g drożdży

Zrobić zaczyn rozpuszczając drożdże w ciepłym mleku z dodatkiem cukru (uwaga żeby mleko nie było gorące bo ugotujemy drożdże!), poczekać chwilkę, ok. 10 min aby drożdże zaczęły pracować.
Wszystkie składniki wymieszać, wyrobić (ciasto ma być lepkie i luźne). Pozostawić w ciepłe miejsce do wyrośniecia na 1 godzinę, przykryte ściereczką. Po tym czasie ciasto wyjąć, krótko wyrobić/wymieszać, przełożyć do foremki wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami. Wierzch posmarować oliwą. Przykryć ściereczką i pozostawić do kolejnego wyrastania (kilka godzin, do podwojenia objętości, uważając by ciasto nie przerosło).
Wstawić do zimnego piekarnika, nastawić temperaturę 200ºC, piec 60 minut. Spryskać kilkakrotnie, jak piekarnik będzie nagrzany. Studzić na kratce.

Ja do mojego chlebka dodałam dwie garści orzechów. Tutaj wszystko zależy od upodobań: jeśli masz ochotę możesz dodać rodzynki lub pokrojoną suszoną śliwkę- nada to słodkawy smak. Możesz także użyć słonecznik, pestki dyni, zioła. Za każdym razem ten sam chlebek może być zupełnie inny ;)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...